JIŽNÍ SLOVENSKO 2015

Den pátý: Pohronský Inovec

Ve středu konečně vyrážíme do hor. Konkrétně do Pohronského Inovce. Autem jedeme do Staré Huty a po naučné stezce Vojšín stoupáme k Starohutskému vodopádu. Nádherné místo v bukovém lese. Posezení pod ním využíváme k uvaření oběda (nojo, já vím, že jsme sotva vyrazili, ale včasné ranní odjezdy nám nějak nejdou). Trasa dále pokračuje podél andezitových skal na Jašekovu skalu s vyhlídkou do údolí Staré Huty a na protější hřeben Bukoviny. Krásná, avšak poměrně náročná cesta, lemovaná žlutými náprstníky.

Pěkný, již mnohem pohodlnější, je i další průběh naučné stezky po místy až pralesovitém hřebínku. Nemuset se vracet k autu, bylo by fajn projít si tuhle stezku celou. My ale scházíme neznačenou cestou do údolí Skleného potoka nad vodopádem a kolem jakési ekofarmy vycházíme na silnici, směřující k chatě Vojšín. Po louce do protisvahu, kde nacházíme modrou značku, a po ní vlevo směr Velký Inovec. Je tu všude plno motýlů, a byly by i celkem pěkné výhledy, kdyby je nerušily všudypřítomné dráty elektrického vedení.

vřetenuška a okáč

Je horko, a tak se necháváme zlákat směrovkami na penzion Drozdovo. Sice zrovna připravují svatbu, ale ochotně nás obslouží. S ohledem na čas se rozhodujeme vzdát vlastní vrchol Inovce a jdeme po cyklostezce po jeho úbočí. Příjemná cesta. Další pěkné výhledy, zejména k severu na Vojšín a masiv Vtáčniku, horské louky s divokými česneky. Po červené značce scházíme do osady Bukovina s řadou drobných sakrálních objektů a po neznačené cestě (přes zahradu nějakého dědy, který nám hnedka nabízí na posilněnou pálenku) scházíme do Staré Huti k autu.

Večeře opět v motorestu. Jmenuje se Tekovská kuria, je u křížení dálnice se silnicí údolím Hronu a kromě restaurace u je i pekárna a další „atrakce“. A také malý zookoutek, s kozami a oslem. Tady dojmu „noblesnosti“ ceny odpovídají, patří rozhodně do dražší kategorie restauračních zařízení (plněné palačinky 3,20, držkový perkelt na paprice 4,60, smažený sýr v těstíčku 5,30, beraní perkelt 6,50), avšak vyšším cenám odpovídají porce. Nedalo se to ujíst; tušit to, mohli jsme si je dávat klidně do dvojice. A vše také výborné. K pití tu nabízejí mimo jiné vodu s citrónem (půllitrový džbánek za euro).