Wien
- Inner Stadt (Vídeň - vnitřní město)
(Wien)
Historické
jádro Vídně, někdy zvané také
Altstadt (Staré Město), se rozkládá na terase na pravém břehu nejjižnějšího
ramene Dunaje. Nejstarší část města se nalézá v prostoru mezi náměstím Am Hof a
kostelem sv. Ruprechta; její vymezení (potažmo vymezení římského tábora, jehož
opevnění město převzalo) je dosud v půdorysu města dobře patrné. Přirozeným
centrem Vnitřního města je dóm sv. Štěpána. Součástí Vnitřního města řada
paláců, kostelů a klášterů. V jihozápadní části rozlehlý areál císařského zámku
Hofburg. Historické jádro je lemováno pásem reprezentativních budov z 19. stol.
(radnice, parlament, divadlo, muzea...) a parků v místech zrušeného opevnění.
Prostor Vídně je nepřetržitě osídlen již od mladší
doby kamenné. Jméno je keltského původu – původně se vztahovalo na říčku
(Vedunia = lesní potok, dnes Wien), posléze bylo přeneseno i na osadu, která
nad jejím soutokem s Dunajem vznikla (někdy označována jako oppidum;
jednoznačnou informaci o tomto jsem nikde nenalezl). Roku 97 zde vznikl římský
vojenský tábor Vindobona, střežící severní hranici římské říše. Vlastní
vojenský tábor tehdy ze tří stran obklopovala i poměrně rozsáhlá civilní osada,
o čemž svědčí mimo jiné vykopávky na Michalském náměstí. Římané město opustili
počátkem 5. století, ale osídlení zde zcela nezaniklo, což dokazují mimo
jiné nálezy byzantských mincí z 6. stol. Nejstarší středověká osada
vznikla v severovýchodní části opuštěného tábora kolem kostela sv.
Ruprechta, mezi ní a dnešním náměstím Hohen Markt vznikl nejpozději v 8.
století dvorec zvaný Berghof. Postupně bylo v prostoru římského tábora
vybudováno středověké město, které se roku 1155 stalo hlavním městem Rakous.
Někdy v té době byla v jihozápadním rohu města, v prostoru
dnešního náměstí Am Hof, postavena babenberská falc. Součástí opevněného města
bylo i poměrně rozsáhlé židovské ghetto. Od 11. stol. však vznikala zástavba i
mimo plochu původního římského tábora, nejprve východně (Uherské předměstí,
později kostel sv. Štěpána), posléze i západně (Skotský klášter). Proto bylo počátkem 13. stol. vybudováno nové
opevnění, vymezující Vídeň v rozsahu, který zůstal více méně neměnný až do
19. stol. Z města se postupně stalo díky výhodné poloze při Dunaji
významné obchodní středisko. Význam města ještě vzrostl, když od poloviny 15.
stol. stalo rezidencí některých králů a posléze císařů Svaté říše Římské. Roku 1469 bylo ve Vídni zřízeno i
biskupství. V 1. pol. 16.
stol. se stala Vídeň metropolí habsburského podunajského soustátí, tedy jedním
z nejvýznamnějších měst Evropy. Roku 1529 byla Vídeň poprvé neúspěšně
obléhána Turky, důsledkem čehož bylo doplnění
vídeňského opevnění o deset
bastionů. K druhému obléhání Turky došlo roku 1683. I po té následovalo
vylepšení fortifikace – původní pásmo opevnění bylo doplněno jedenáctým
bastionem a dalšími prvky ve stylu italského pevnostního stavitelství,
předměstí před hradbami města obkroužilo druhé – vnější - pásmo hradeb. Roku 1850 byly k Vídni připojeny její
předměstí a následně bylo v letech 1850 – 1864 zbořeno vídeňské opevnění, čímž
byly tyto nové části Vídně spojeny s původním městem i fakticky. Od té
doby se pro „starou″ Vídeň, která se stala pouze jednou z vídeňských
čtvrtí (1. obvodem), používá označení Innere Stadt – Vnitřní Město. Na místě
zrušených hradeb vznikla okružní třída – Ringstrasse - lemovaná parky a
veřejnými budovami.Historické jádro Vídně je zapsáno na seznam světového
dědictví UNESCO.
historický znak Vídně, používaná dnes jednak jako znak 1. vídeňského
obvodu, jednak jako „malý″ znak celé Vídně, a znak Vídně používaný
v letech 1461-1925
římský tábor Vindobona promítnutý do plánu dnešní Vídně (v lepším rozlišení) – severní roh byl koncem 3.
stol. stržen velkou povodní
schéma historického vývoje Vídně (podle www.ruprechtsviertel.alt-wien.eu
– upraveno) – zeleně zástavba do 8. stol., modře 9. stol., žlutě 11. stol.,
fialově polovina 12. stol.(názory badatelů však nejsou jednotné, je například
zpochybňováno, že by kostel sv. Ruprecha měl být starší než kostel sv. Petra,
do konce 9. stol. je někdy kladen i kostel Maria am Gestade, v místě
chrámu sv. Štěpána je předpokládán starší hřbitovní kostel apod.)
Vídeň koncem 15. stol.
plán Vídně v pol. 16. stol. (v lepším
rozlišení); půdorys římského tábora, respektive ranně středověkého města,
se zaoblenými nárožími je v severozápadní části velmi dobře patrný
Vídeň začátkem 17. stol. při pohledu od Dunaje (tedy opačně, než je
orientovaná výše uvedená mapa)
ulice Tiefer Graben prochází sníženinou, kdysi roklí potoka Ottekringerbach,
která byla posléze severozápadním příkopem římského tábora i raně středověkého
města – výše okolního terénu je patrná dle mostku, jinak si člověk dnes výškový
rozdíl v zástavbě téměř neuvědomí
starý znak Vídně a novodobé domovní znamení na terase v ulici Am
Gestade
průčelí České dvorní kanceláře (Böhmische Hofkanzlei), barokní budovy dle
projektu Johanna Benharda Fischera von Erlach, z níž byly od roku 1714 řízeny
záležitosti Českého království
40 kg těžký kámen, kteří vrhli Turci roku 1683 při 2. obléhání
z Leopoldstatu na Vídeň, na budově Neustädler Hof v ulici Sterngasse;
údajně jeden z mála dochovaných originálů turecké munice
mozaika připomínající 750 let kamnářského řemesla ve Vídni na nábřeží pod
schodištěm Hafnersteig
nad schody Hafnersteig
řeckokatolický kostel sv. Jiří (Georgskirche) z poč.
19. stol., přestavěný v roce 1898, s pamětní deskou, připomínající
200. výročí mučednické smrti bojovníka za svobodné Řecko Rigase
Velestinlise-Feraiose (1798)
Griechengasse
kostel Nejsvětější Trojice, zvaný též Řecký kostel (Griechenkirche zur heiligen
Dreifaltigkeit) – metropolitní katedrála
řecké pravoslavné církve v Rakousku – na ulici Fleischmarkt, v dnešní
podobě z pol. 19. stol., a jeho předsíň
kostel sv. Barbory z Nikomédie (Barbarakirche) – hlavní
chrám ukrajinské uniatské církve v Rakousku – v ulici Postgasse a
před ním pomník ukrajinského spisovatele Ivana Franka od Ljubomira Jaremčuka
z roku 1999
jezuitský kostel sv. Ignáce (Jesuitenkirche) z poč. 18.
stol.; součást jezuitského komplexu východně od dómu sv. Štěpána
znak na portálu domu v ulici Bäckerstrasse
barokní sloup Nejsvětější trojice (Dreifaltigkeitssäule, též Pestsäule -
morový sloup) uprostřed třídy Graben (Příkopy) západně od dómu sv. Štěpána
průčelí budovy federálního ministerstva zahraničních věcí na Minoritském
náměstí
mozaika, připomínající 800. výročí úmrtí svatého Leopolda (markraběte
Leopolda III. Babenberka), na křižovatce ulic Herrengasse a Leopold-Figl-Gasse
Austriabrunen (Rakouská kašna) s alegoriemi čtyř hlavních řek říše –
Duneje, Labe, Visly a Pádu - z roku 1844 dle návrhu mnichovského sochaře
Ludwiga Schwanthalera na náměstí Freyung
pamětní deska obránců Vídně k 250. výročí 2. obléhání Vídně Turky na
křižovatce ulic Löwelstrasse a Teifaltstrasse
novorenesanční Burgtheter - jedna z nejproslulejších divadelních scén na
světě - z roku 1888 (kdy nahradila zbořené staré divadlo v prostoru
dnešního Michalského náměstí), takřka znovu postavený
v původní podobě po 2. světové válce
parlament - neoklasicistní budova podle plánů nizozemského architekta
Theophula Hansena, dokončená roku 1883
Ruprechtskirche (kostel
sv. Ruprechta)
Menší dvoulodní kostel v severovýchodní části
vnitřního města, na hraně terasy nad Dunajem, je nejstarším dochovaným kostelem
ve Vídni. Byl centrem malé osady, vzniklé v troskách římského tábora nad
přístavištěm člunů na Dunaji. Vznik kostela je kladen do souvislosti
s dopravou soli, neboť sv. Ruprecht byl právě patronem obchodníků se solí
a patronem města Salcburk, odkud byla sůl dovážena (konec konců, v dnes
již zbořeném „Pražském domě“, bezprostředně přiléhajícím ke kostelu, byla Solná
kancelář až do roku 1824). Kostel měli údajně založit roku 740 učedníci salzburského
biskupa Ruprechta. Byť i oficiální prameny se vesměs shodují na tom, že kostel,
který byl až do postavení chrámu sv. Štěpána hlavním vídeňským chrámem, mohl
vzniknout již před koncem 8. stol., jeho nejstarší dochované části
(severní loď a tři spodní patra věže s románskými sdruženými okénky) pocházejí
až z 11. či počátku 12. století. Presbytář severní lodi byl přestavěn po velkém
požáru koncem 13. stol., jižní loď byla přistavěna v polovině 15. stol.
V kostele dochovány vitráže Ukřižování a Madony, nejstaršího dochovaného
okna ve Vídni (jeho datace se v různých materiálech rozchází od 12. do 14.
století) a na věži nejstarší zvony ve Vídni, z konce 13. stol. V 19.
stol. plánována demolice, zachráněn díky iniciativě Elisabeth Ernst za
zachování a rekonstrukci kostela u císaře Františka I. Vážně poškozen na konci
2. sv. války, poté zrekonstruován.
plán kostela – červeně románské zdivo, modře raně gotické, šrafovaně
z 13. stol., bíle novodobé
kostel od severu
kostel od západu v roce 1925 (www.ruprechtsviertel.alt-wien.eu) a
dnes; ke změnám průčelí došlo zřejmě v souvislosti s rekonstrukcí po
2. sv. válce
věž s románskými sdruženými okénky
socha sv. Ruprechta při kostelní věži
http://de.wikipedia.org/wiki/Ruprechtskirche_(Wien)
http://www.cusoon.at/ruprechtskiche
http://www.ruprechtsviertel.alt-wien.eu/html/1_ruprechtskirche.html
http://www.suf.at/wien/kirchen/ruprechtsk.htm
http://videndovolenou.cz/katedraly/23-ruprechtskirche.html
(česky)
http://www.planet-vienna.com/spots/Ruprechtskirche/ruprechtskirche.htm
Hoher Markt
Nejstarší dochované náměstí Vídně se nachází
severně od dómu sv. Štěpána. Formovalo se již v 9. stol. Ve středověku zde
největší vídeňský trh (zejména potraviny a textil). V letech 1325 až 1850 zde soud; na náměstí byl pranýř, popravy se však konaly
většinou jinde. Dnes však nijak strarobyle nevypadá, neb bylo vážně poškozeno
na konci 2. světové války a většina budov na náměstí je tak až z poválečného
období..
Uprostřed náměstí stojí monumentální Svatební kašna
(Vermählungsbrunen; též Josephsbrunnen, Josefova kašna), připomínající svatbu
rodičů Ježíšových, Josefa a Marie plánů Josefa Emanuela Fischera von Erlach
z roku 1732 (na místě starší, dřevěné, zřízené císařem Josefem I. jako
poděkování za šťastný návrat z válek o španělské dědictví).
Na 10 m dlouhém mostě nad ulicí průchodem
Bauernmarkt ve východním rohu náměstí je secesní orloj (Ankeruhr), přes nějž
postupně během dvanácti hodin přechází dvanáct slavných osobností vídeňské
historie: římský císař Markus Aurelius, císař Karel Veliký, vévoda Leopold VI.,
básník – minesengr Walther von der Vocelweide, král Rudolf Habsburský, mistr
Hans Puchsbaum (stavitel katedrály sv. Štěpána), císař Maxmilián, purkmistr
Johann Andreas von Liebenberg (obránce Vídně při 2. tureckém obležení), hrabě
Ernst Rüdiger von Starhemberg (velitel vídeňské vojenské posádky při obležení
Turky), princ Evžen Savojský, císařovna Marie Terezie a hudební skladatel
Joseph Haydn.
Pod náměstím vykopávky pozůstatků římských
důstojnických domů tábora Vindobona, odkryté v letech 1948-1950 (přístupné
v rámci muzea, nacházejícího se na jihozápadní straně náměstí).
Svatební kašna
orloj od Franze Matsche z let 1911-1917, aktuálně na něm postavy císaře
Maxmiliána a stavitele Hanse Puchsbauma
pamětní deska připomínající, že zde, na místě velitelské budovy římského
tábora, byla roku 1858 založena pojišťovna Anker, která nechala vybudovat orloj
(odtud jeho jméno)
štuková výzdoba spodní části mostku s orlojem, propojujícím dvě
budovy pojišťovny
http://de.wikipedia.org/wiki/Hoher_Markt
http://www.ruprechtsviertel.alt-wien.eu/html/9_ankeruhr.html
http://www.helvetia.at/ueberhelvetia/anker_uhr/
http://www.wienmuseum.at/de/standorte/ansicht/roemermuseum.html
http://www.stadt-wien.at/wien/ausflugszielewien/parkanlagen/brunnen-in-wien/vermaehlungsbrunnen.html
http://www.vanderkrogt.net/statues/object.php?webpage=ST&record=atwi053
Maria am Gestade (chrám
Panny Marie Na břehu)
Též Maria Stiegen. Gotický kostel s nápadnou 56 m
vysokou věží v severní části města. Sloupy lodi zdobeny postavami světců ze
14., 17. a 19. stol. V presbytáři 4 okna s částečně dochovanými
vitrážemi ze 14. a 15. stol.
Kostel, sloužící původně především lodníkům, byl na
samém okraji bývalého římského tábora nad dnes již zaniklým ramenem Dunaje
(odtud jméno) postaven údajně již koncem 9. stol. Prvně je zmiňován v pol.
12. stol., stávající stavba je však až ze 14. stol. (presbytář 1332, loď
s bohatou žebrovou klenbou 1394), později upravovaná. Začátkem 15. stol.
se dostal do správy pasovských biskupů, kteří si v jeho sousedství
vystavěli rezidenci. Roku 1786 byl kostel uzavřen, během napoleonských válek
sloužil jako stáje a skladiště. Obnoven a znovu vysvěcen byl roku 1812. Roku
1820 byl svěřen redemptoristům, kteří si v sousedním Pasovském dvoře
zřídili bezprostředně po povolení působení v řádu v Rakousku svůj
klášter. Kostel je mimo jiné i centrem české a francouzské komunity ve Vídni.
půdorys kostela; takto zvláštní protáhlý, nestejně široký a mírně ohnutý
tvar má údajně kvůli stísněné poloze na samé hraně srázu nad řekou
pohled na kostel od západu, z „příkopu″ římského tábora
věž s velmi zdobnou kamennou helmicí, mistrovským dílem vídeňské
gotiky z let 1419-1427 (narazil jsem na zmínku – nevím, jak moc důvěryhodnou
– že věž snad mohla sloužit plavcům na Dunaji i jako maják; vzhledem
k její poloze a nápadné výšce to nelze vyloučit)
západní portál kostela
jižní portál lodi s postavami světců
loď kostela z konce 14. stol.; nápis nad vítězným obloukem
s datem 1414, varhany na kůru z roku 1911 od salcburského varhanáře
Matthäuse Maurachera
boční stěna lodi s křížovou cestou
presbytář z roku 1332 s novogotickým hlavním oltářem od Thomase
Marzika z poloviny 19. stol; vitráže za oltářem obsahují do značné míry
původní středověké sklo
relikviářový oltář z korutanského mramoru od sochaře Oskara Höfingera
s ostatky sv. Klementa Maria Hofbauera (redemptoristického řeholníka a
patrona Vídně, svatořečeného roku 1909; mimochodem rodáka z Tasovic u
Znojma) z roku 1987 a původní náhrobní deska od sochaře Josepha Gassera
v kapli sv. Klementa na jižní straně lodi
novogotický oltář Matky Ustavičné Pomoci a sv. Josefa z roku 1878
v severní boční kapli
náhrobní kámen Hanse von Liechtenstein († 1473; obklopený votivními
destičkami Klementa Maria Hofbauera), pátera Wilhelma Janauscheka († 1926) a ??
v lodi
pamětní deska redemptoristy, básníka Heinricha Suso Waldecka (vlastním
jménem Augustina Poppa, rodáka ze Všerub u Plzně) na kostele
http://maria-am-gestade.redemptoristen.at
http://de.wikipedia.org/wiki/Maria_am_Gestade
http://www.suf.at/wien/kirchen/mariagestade.htm
http://www.planet-vienna.com/spots/Maria-Gestade/gestade.htm
Peterskirche (chrám sv.
Petra)
Barokní kostel s centrální oválnou lodí a dvěma
průčelními věžemi na Petersplatz (Petrském náměstí) západně od Štěpánského
dómu; přístup z hlavní třídy Graben. V kopuli vysoký 54 m. Interiér bohatě
vyzdobený.
Původní chrám sv. Petra byl při jižním okraji
pobořeného římského tábora postaven zřejmě již někdy kolem roku 800 (některými
badateli je považován za vůbec nejstarší kostel ve Vídni; o toto prvenství se
„přetahuje“ s kostele sv. Ruprechta). Dle pověsti jej založil sám císař Karel
Veliký. Z této středověké, několikrát přestavované stavby dost neobvyklá
dispozice se však do dnešních dnů nic nezachovalo. Současný barokní kostel dle
plánů Gabriela Montaniho a Johanna Lukase Hildebrandta byl na jejím místě postaven
v letech 1701-1722 (vysvěcen 1733) jako vůbec první centrální barokní stavba ve
Vídni.
půdorys dnešního barokního kostela (ke stažení
s legendou) a poloha původního středověkého kostela vůči němu
průčelí kostela v noci (prosinec 2007)
interiér kostela – hlavní oltář, boční oltář a kůr s varhany
freska v kopuli kostela
původní středověký kostel sv. Petra od severu (rytina z roku 1609)
http://de.wikipedia.org/wiki/Peterskirche_(Wien)
http://www.suf.at/wien/kirchen/petersk.htm
http://www.planet-vienna.com/spots/Peterskirche/peterskirche.htm
Stephansdom (katedrála
sv. Štěpána)
Gotická katedrála v centru města. Ze starší
románské stavby dochováno západní průčelí s tzv. Obří bránou a dvěma
šestibokými Pohanskými věžemi (Heidentürme). Při jižní straně 137 m vysoká věž
zvaná Steffl, nejvýraznější z dominant Vídně. Na severní straně výrazně nižší
(68 m) „Orlí věž″ se zvonem Pummerin, druhým největším zvonem v Evropě.
Vlastní 28 m vysoké trojlodí s velkým množstvím zajímavých architektonických
detailů, především pozdně gotických z konce 15. a 1. pol. 16. stol., z
nichž vyniká zejména kazatelna. Pod chrámem krypta, v níž uloženy vídeňští
biskupové a arcibiskupové, a také urny s orgány některých Habsburků.
Kostel byl založen roku 1137 na předměstí tehdejší
Vídně (dle některých badatelů na místě staršího hřbitovního kostela, podle
legend pak na místě pohanské svatyně) pasovským biskupem ke cti sv. Štěpána,
patrona pasovské diecéze. Chrám byl na poměry tehdejší Vídně silně
naddimenzován, a tak nelze vyloučit, že již tehdy byl stavěn s úmyslem
zřídit ve Vídni biskupství. Z této původní románské baziliky, dostavěné roku
1147, se však nic nedochovalo. Dnešní románské průčelí pochází z 1. pol.
13. stol.. Začátkem 14. stol. získala bazilika nový trojlodní presbytář, tzv.
Albertinský chór (pojmenován podle vévody Albrechta II., za jehož panování byl
dokončen), a v průběhu 15. stol. byla stará románská loď postupně
nahrazena dnešním trojlodím se dvěma věžemi. Roku 1365 byla při kostele zřízena
kapitula a 1469 se stal biskupským chrámem nově zřízené vídeňské diecéze
(posléze – 1722 – arcidiecéze). Koncem 2. světové války kostel vážně poškozen,
během sedmi let (z velké části z darů) uveden do původní podoby. Dnes
volně přístupná severní loď a podkruchtí, do zbytku kostela, stejně jako do
krypty a na obě věže se platí vstupné (buď společné, nebo do každé části
zvlášť).
plán kostela (hnědě podzemní katakomby) a jeho stavební vývoj (růžově
nedochovaná románská bazilika z 12. stol., zeleně dochované románské
průčelí z 13. stol., fiaolově gotický chór z poč. 14. stol., modře
gotické zdivo z 15. stol. – dle wikipedie)
(podrobný plán kostela ke stažení)
románské západní průčelí s Pohanskými věžemi – nejstarší část
kostela (jméno věží je v legendách odvozováno od údajné pohanské svatyně,
která měla na tomto místě stát, pravděpodobnější je však výklad, že ke jménu
přišli díky stavebnímu materiálu, z nichž byly postaveny, tedy
z trosek římského - „pohanského″ - tábora; pozdější interpretace jim
přisuzovala vzhled tureckých minaretů)
pozdně románská Obří brána (Riesnetor) v západním průčelí
jižní věž zvaná Steffl
nedostavěná severní čili Orlí věž (Nordturm, Adlerturm) s novým
zvonem Pummerin, který byl ulit z trosek původního zvonu roku 1952
sloup sv. Giovanniho da Capistrano (Capistrankanzel) od Johanna Josepha
Reslera z 1. pol. 18. stol. při severní straně presbytáře; v pozadí
je vidět střecha presbytáře vytvořená z glazovaných tašek, vyrobenýcg
v Poštorné u Břeclavi – je z nich vyskládán znak Vídně a znak
Rakouské republiky (a na opačné straně střechy erb císaře Františka I).
několik z mnoha náhrobních kamenů na severní straně presbytáře
náhrobní kameny (?) při jižní straně presbytáře; na první foto Kristus
v Getsemanské zahradě
Adlertor (Orlí brána) – vstup do chrámu od severu – se sochou Panny Marie
ze 17. stol. a výjevem ukřižování na boční straně předsíně
hlavní loď katedrály v poněkud šíleném nasvícení
kruchta s moderními varhany (původní byly zničeny na konci 2. sv.
války)
sloupoví lodi s bohatou sochařskou výzdobou
kazatelna sv. Štěpána – mistrovské kamenické dílo pozdní gotiky,
přisuzované většinou Antonu Pilgramovi, avšak v poslední době spojované i
s s dílnou Niclaese Gerhaerta van Leydense
severní loď; pohled k západu
Savojská kaple čili kaple prince Evžena (Prinz-Eugen-Kapelle) na západním
konci severní lodě, v níž je pohřben Evžen Savojský
Wiener Neustädter Altar (též Friedrichsaltar – Fridrychův oltář) v presbytáři severní lodi – nejcennější oltář
chrámu, gotický triptych s výjevy ze života Panny Marie z roku 1447,
původem z cisterciáckého kláštera ve Wiener Neustadtu; jeho nejkrásnější
část je však v tuto chvíli uzavřena uvnitř
boční kruchta v severní lodi z roku 1513 s autoportrétem
stavitele Antona Pilgrama
boční oltáře při sloupech mezi hlavní a severní lodí; první z nich
s pozdně gotickým obrazem z roku 1493
oltář Panny Marie Péscské se „zázračným obrazem″, přeneseným roku
1697 z Uher do Vídně, v západní části jižní lodi a jeho protějšek,
oltář Srdce Ježíšova z 18. stol. v severní lodi
kamenné reliéfy v podkruchtí
náhrobní desky v interiéru
http://www.stephanskirche.at/index.jsp?langid=9&menuekeyvalue=2 (česky)
http://de.wikipedia.org/wiki/Stephansdom_(Wien)
http://www.suf.at/wien/gebauede/stephans.htm
http://www.planet-vienna.com/spots/Stephansdom/stephansdom.htm
http://www.tuerkengedaechtnis.oeaw.ac.at/ort/gnadenbild-%E2%80%9Amaria-pocs-im-stephansdom/
Virgilkapelle (kaple
sv. Virgila)
Ranně středověká podzemní prostora
v jihozápadním sousedství katedrály sv. Štěpána, dnes nazývána
Virgilkapelle, má obdélníkový tvar cca 6 × 10 m se šesti bočními výklenky,
takže dohromady tvoří jakýsi půdorys dvouramenného kříže. Podlaha je asi 12 m
pod úrovní Štěpánského náměstí (Stephansplatz).
Původ ani účel postavení kaple není zcela známý;
pravděpodobně šlo o pohřební kryptu, její vznik je kladen do doby panování Fridricha
II. před polovinou 13. stol. Z té doby se ke kapli snad vztahují zmínky o
oltáři sv. Kolomana, později o oltáři sv. Virgila. Kolem roku 1300 sloužila
kaple jako kostnice. Pravděpodobně ve 14. – 15. stol. byla nadzemní část
rozšířena jako hřbitovní kaple sv. Máří Magdaleny, sloužící pro potřeby
hřbitova u sv. Štěpána. V roce.1732 byl hřbitov zrušen, kaple roku 1781
vyhořela a následně byla zbořena. Na podzemní prostor bylo zapomenuto, objeven
byl roku 1973 při budování metra. Kaple dnes v otvíracích hodinách
přístupná, do interiéru lze nahlédnout i z vestibulu stanice metra
Stephanplatz. V dlažbě Štěpánského náměstí je půdorys kaple sv. Magdaleny
i podzemní Virgilkapelle vyznačen mozaikou.
rekonstrukce a plán kaple včetně dnes již neexistující nadzemní části (z
informační tabule)
jeden z výklenků kaple
Deutschordenshaus (komenda řádu německých rytířů)
Na první pohled nenápadný blok domů mezi Štěpánským
náměstím, Churhausgasse, Singerstasse a Blutgasse v těsném jihovýchodním
sousedství katedrály sv. Štěpána. Areál má dvě nádvoří, přístupná od jihu
z ulice Singerstrasse. Nad průjezdem do západnějšího dvora věžička, vpravo
od něj kostelní okna, za nimiž se skrývá řádový kostel sv. Alžběty
(Deutschordenskirche St. Elisabeth), gotická stavba z 2. pol. 14. stol.,
barokně upravená na současný oválný půdorys. V kostele cenný křídlový oltář z
roku 1520, vlámská práce vytvořená pro kostel Panny Marie v Gdaňsku (ve Vídni od roku
1864). Zdi zdobí erby příslušníků řádu a několik zajímavých náhrobních kamenů.
Součástí řádového komplexu i klenotnice s řádovým pokladem a bohatě
freskami zdobená sala terrena, využívaná zejména pro koncerty.
Vídeňský řádový dům založen již počátkem 13. stol.
Roku 1809 (poté, co byl Napoleonem řád zrušen ve Východním Prusku) přesunuto do
Vídně sídlo velmistra řádu. V domě bydleli Wolfgang Amadeus Mozart (1781)
a Johannes Brahms (1863-65). Kostel volně přístupný, klenotnice otevřena
v návštěvních hodinách.
průčelí komendy německých rytířů s kostelem (vpravo); fasáda z let
1725-35
celkový pohled na jižní průčelí těsně po jeho barokní úpravě (dnes již
takhle celkový pohled okolní zástavba neumožňuje)
presbytář s cenným křídlovým oltářem
kůr, kolem něj erby příslušníků řádu
náhrobníky v kostele
pamětní deska, připomínající divoký odsun německých obyvatel Brna na
konci května 1945, a mozaika patronky řádu, sv. Alžběty Uherské,
v průjezdu před vstupem do kostela
http://www.deutscher-orden.at/content/site/ordenshausinwien/index.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Deutschordenskirche_(Wien)
http://www.planet-vienna.com/spots/Deutschordenskirche/deutschordenskirche.htm
Dominikanerkonvent
(dominikánský klášter)
Dominikánský klášter leží v Poštovní ulici
(Postgasse), východně od dómu sv. Štěpána v sousedství jezuitského
semináře. Severní stranu areálu uzavírá barokní kostel Panny Marie Růžencové
(St. Maria Rotunda či Dominikanerkirche) s bohatě zdobeným západním
průčelím a dvojicí věží na východní straně, který je jedním z mála raně
barokních kostelů Vídně.
Klášter byl založen vévodou Leopoldem VI. roku 1226
(vysvěcen 1937). Klášter byl vzhledem ke své exponované poloze u městských
hradeb velmi poničen při 1. tureckém obléhání roku 1529 (z pobořeného kostela
dokonce údajně byl brán stavební materiál na opravu hradeb). Dnešní podoba
kláštera je barokní ze 17. stol., jak však ukázaly poslední výzkumy
z konce 20. stol., ve hmotě jsou dochovány stále středověké budovy.
Současný kostel byl postaven v letech 1631-74 dle návrhů Cipriana Biasina a
Antonia Canevaleho. Vídeňský konvent je jedním ze tří klášterů řádu, které
přežily od založení řádu v 1. pol. 13. stol. až dodnes (další jsou
v Krakově a Dubrovníku).
areál kláštera před jeho barokní přestavbou; vlevo Dominicaner Bastei,
jedna z bašt vídeňského opevnění
areál kláštera od jihozápadu
jeden z portálů kláštera
průčelí klášterního chrámu se sochami dominikánských světců v nikách a
vstupní portál se sochou Panny Marie Růžencové, patronky kostela
vstupní dveře do kostela s vitráží
interiér kostela s ranně barokními nástropními freskami od Franze
Geylinga
výzdoba bočních stěn podkruchtí
http://www.dominikaner-wien.at
http://de.wikipedia.org/wiki/Dominikanerkonvent_(Wien)
http://www.fotoreport.at/galerien/stifte-und-kloster/dominikanerkloster-wien
http://www.suf.at/wien/kirchen/dominikanerk.htm
http://www.planet-vienna.com/spots/Dominikanerkirche/dominikanerkirche.htm
Michaelerkirche (kostel
sv. Michala)
Trojlodní románsko-gotický kostel na východní
straně Michaelského náměstí. Interiér s barokními a rokokovými prvky, průčelí
klasicistní z roku 1792. Na kruchtě největší funkční varhany v Rakousku,
dílo J. Siebera z roku 1714. Pod kostelem krypta, kde pochováváni v 17. a
18. stol. dvořané; někteří z nebožtíků místními podmínkami přirozeně
mumifikováni (přístupná s průvodcem).
Kostel založen v 1. pol. 13. stol. (údajně
roku 1221 vévodou Leopoldem VI.). Ve 2. pol. 13. stol. postavena dodnes
dochovaná loď, v jejíž architektuře se mísí románské a raně gotické prvky.
Kostel se honosil se titulem Královský a
císařský dvorní, městský a kolegiátní kostel („Kaiserliche und Königliche Hof-,
Stadt- und Collegiumskirche St. Michael“), byl – spolu se sv. Stěpánem a
Skotským klášterem – třetím farním kostele Vídně, sloužil zejména potřebám
císařského dvora. Silně poškozen zemětřesením koncem 16. stol., při němž
se mimo jiné zřítila věž. Následné opravy s výjimkou průčelí výrazněji
nesetřeli jeho raně středověký ráz. V 17. stol. pouze přistavěny boční
kaple. Od roku 1923 kostel ve správě salvatoriánů.
kostel s klasicistním průčelím od Ernesta Kocha a se 78,5 m vysokou věží
a jeho podoba před přestavbou, v 1. pol. 18. stol.
pohled hlavní lodí k bohatě zdobenému štukovému hlavnímu oltáři,
rokokové práci z roku 1781
románský tympanon z poloviny 13. stol., dnes – zřejmě druhotně – v zazděném
románském portále na severní straně lodi
jižní loď kostela s gotickou kaplí sv. Kříže (Kreuzkapelle; dříve
Nikolauskapelle – kaple sv. Mikuláše) z doby kolem roku 1350; triumfální
oblouk malovaný motivy květin a vinné révy, což na snímku bohužel není patrné
prostřední z bočních kaplí na jižní straně kostela – kaple Piety
(Vesperbildkapelle) – z konce 30. let 17. stol.
freska Archanděla Michaela, jež váží duše, z poloviny 14. stol.;
vlevo část renesančního portálu do podvěží z přelomu 16. a 17. stol.
románské zdivo se zazděným okénkem a freskou Krista v podvěžní kapli
(Turmkapelle)
Berchtoldův náhrobek (Berchtold Epitaf) z roku 1593
v podkruchtí
http://de.wikipedia.org/wiki/Michaelerkirche_(Wien)
http://www.suf.at/wien/kirchen/michaelerk.htm
http://www.planet-vienna.com/spots/Michaelerkirche/michaelerkirche.htm
Minoritenkirche
(minoritský kostel)
Chrám, dnes nazývaný Italský národní kostel Panny Marie
Sněžné, stojí uprostřed Minoritenplatz (Minoritského náměstí) nedaleko
Hofburgu. Svou vysokou střechou a „useknutou“ štíhlou věží je jednou z dominant
města. Kostel je velmi netypického půdorysu – trojlodí, kde hlavní loď nemá
vůbec presbytář, naopak jižní loď kdysi vybíhala do velmi dlouhého závěru
(Langchor – Dlouhý chór), jehož základy dnes odkryté v ploše náměstí.
K jižní straně kostela přiléhá novogotická arkáda, snad přestavěný
pozůstatek původního ambitu kláštera (?). V západním průčelí dva bohatě
zdobené portály. V interiéru nejvíce zaujme mozaiková kopie Poslední večeře
Páně Leonarda da Vinci a stěny pomalované desítkami šlechtických erbů.
V kostele i arkádové chodbě řada zajímavých náhrobních kamenů či jejich
zlomků.
Oblast při jihozápadní hradbě města s již stojícím
kostelíkem sv. Kateřiny daroval roku 1224 vévoda Leopold IV. čtyřem „menším
bratřím“, poslaným sem na jeho vlastní žádost Františkem z Assisi. Současný
kostel – tehdy zasvěcený sv. Kříži - založen po velkém požáru králem Přemyslem
Otakar II. v roce 1276; když o dva roky později na Moravském poli Přemysl
Otakar padl, jeho tělo bylo v klášteře 30 týdnů uloženo (jeho srdce bylo
pochováno v původní kapli sv. Kateřiny). Výstavba kostela probíhala
postupně takřka 100 let. Dodnes ne zcela jasnou kapitolou je otázka kaple sv.
Ludvíka (Ludwigskapelle), která zde měla vzniknout jako původně samostatný
prostor v letech 1316-1328 na základě testamentu Blanky
z Valois, manželky vévody Rudolfa III. Habsburského (sv. Ludvík, jinak
francouzský král Ludvík IX, byl dědečkem Blanky z Valois), a která posléze
ve 14. a 15. stol. sloužila jako mauzoleum významných osobností; tato kaple je
většinou ztotožňována s tzv. Dlouhým chórem, prodlouženým závěrem jižní
lodi kostela, některými badateli je však kladena do dnešní severní lodi
chrámu. V letech 1569-1620 sloužil kostel evangelíkům, konvent využíval
pouze kaple sv. Kateřiny a sv. Ludvíka. Horní část zvonice opakovaně zničena
při obléhání Vídně Turky, po druhém již nedostavěna. Roku 1782 klášter císař
Josef II. zrušil, kostel daroval Italské národní kongregaci Panny Marie Sněžné
(italské komunitě ve Vídni); od té doby kostel zasvěcen Panně Marii Sněžné. Za
napoleonských válek v letech 1809-10 sloužil kostel jako skladiště a
stáje. Budovy konventu byly po zrušení kláštera využívány státní správou a
koncem 19. stol. zbořeny. V důsledku demolice budov bezprostředně
navazující na kostel došlo počátkem 20. stol k novogotickým úpravám, při
nichž zejména přistavěny dům v podobě sakristie, nahrazující zbořený Dlouhý
chór, štíhlá vížka v jihozápadním nároží a upravena arkádová chodba
v místech severního ambitu kláštera. Roku 1957 byl kostel svěřen zpět
minoritům, i nadále však zůstává centrem italské komunity.
areál kostela a kláštera před jeho zrušením; na rytině vlevo od kostela a
na plánku vpravo uprostřed kaple sv. Kateřiny (www.minoritenkirche-wien.info)
celkový pohled na kostel od severu a od východu
barokní předsíň na východní straně kostela; pozůstatek barokní zástavby,
které dříve obklopovala ve věnci celou severní stranu chrámu
hlavní portál západního průčelí kostela z poloviny 14. stol. ve
stylu francouzské gotiky; v levé části truchlící Panna Marie, v pravé
části je mimo jiné zobrazen pravděpodobně vévoda Albrecht II. Habsburský, který
se o vybudování portálu zasloužil
sochy svatých na hlavním portálu – Sv. Filip. sv. Tadeáš, sv. Jan
Enavgelista; sv. Uršula, sv. Markéta a sv. Helena
jižní portál západního průčelí kostela; v levé části sv. František,
v pravé zástupci tří větví františkánského řádu – sv. Antonín Paduánský,
sv. Klára a sv. Alžběta Uherská – na konzolách starozákonní proroci
severní portál západního průčelí kostela, zazděný (stejně jako jižní) již
od začátku 16. stol.
hlavní loď s oltářem
sloupoví hlavní lodi – pohled ke kůru a do jižní lodi
stěny lodi zdobené erby šlechtických rodů z přelomu 16. a 17. stol.
mozaiková replika Da Vinciho Poslední večeře páně z poč. 19. stol.;
původně koupena císařem Františkem I. pro zámek Belveder, ale pro její značné
rozměry nakonec umístěna roku 1847 zde, v severní lodi kostela
oltář sv. Antonína z roku 1902 v chóru severní lodi čili
Antoniuskapelle (kapli sv. Antonína)
náhrobníky v kostele (Magdalena Beck von Leopoldsdorf z roku
1564, Henri du Val de Dampierre Comte z roku 1620 a bratři Heinrich a
Nikolaus z Probsdorfu)
ještě jeden, zjevně starobylý náhrobní kámen při západní zdi lodi
novogotická arkádová chodba při kostele, v místech severního ambitu
kláštera
náhrobek generála
Johanna Rudolfa hraběte z Puchaimu z roku 1651 a náhrobek Hannse Kammerera v arkádové chodbě
náhrobní kameny Antona Franzina, Thomase Puccia z Florencie, Susanny
Possa a Caspara de Valembourg v arkádové chodbě
další náhrobníky a jejich zlomky v arkádové chodbě
v ploše náměstí odkryté základy gotického Dlouhého chóru (dle
některých badatelů nejstarší části kostela, jinými ztotožňovaného s kaplí
sv. Ludvíka z 1. pol. 14. stol.), v 80.letech 18. stol. začleněného
do obytného domu a začátkem 20. stol. i s ním zbořeného
pomníky v okolí kostela – sv. Frantiček s Assisi (2003), malíř
Rudolf von Alt a politik Leopold Figl (v pozadí sv. Klement Maria Hofbauer)
http://www.minoritenkirche-wien.info
http://de.wikipedia.org/wiki/Wiener_Minoritenkirche
http://www.minoriten.at/inhalt/wo/minoritenkirche.htm
http://www.suf.at/wien/kirchen/minoritenk.htm
http://www.wien-vienna.at/kultur.php?ID=1296
http://www.planet-vienna.com/spots/Minoritenkirche/minoritenkirche.htm
http://videndovolenou.cz/katedraly/28-minoritenkirche.html
(česky)
Ferstel Palais
(Ferstelův palác)
Palác mezi ulicemi Herrengasse, Strauchgasse a
náměstím Freyung, v sousedství Harrachovského paláce. Palácem prochází
pasáž, spojující náměstí s ulicí Herrengasse, uprostřed níž je dvorana
s kašnou. K nejvelkolepějším prostorům patří sloupová síň Cafe
Central v jižním cípu paláce.
Historie paláce sahá do roku 1651, kdy zde Ernst
hrabě z Abenspergu a Traunu nechal vybudovat Abensperg-Traunovský palác.
V pol. 19. stol. prodali Traunové palác CK Rakouské národní bance, té však
prostory nedostačovaly. Dnešní palác v historizujícím stylu
s využitím prvků benátské a florentské středověké architektury proto
postavil v letech 1856-60 architekt Heinrich Ferstel. Kromě banky zde sídlila i
vídeňská burza, palác byl též významným společenským centrem Vídně. Navzdory
historizujícímu rázu byl ve své době považován za nejmodernější stavbu Vídně.
Koncem 2. sv. války těžce poškozen, obnoven v 70. a 80. letech.
pasáž s luxusními obchody
kašna Donaunixenbrunnen (fontána Dunajské panny) z roku 1861 dle
návrhu Heinricha Ferstela v zastřešené dvoraně
http://www.palaisevents.at/palais-ferstel.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Palais_Ferstel
http://www.burgenkunde.at/wien/w_palais_ferstel/w_palais_ferstel.htm
Schottenstift (Skotský
klášter)
Rozlehlý areál Benediktinského opatství Naší Milé
Paní Skotské (Benediktinerabtei Unserer Lieben Frau zu den Schotten)
s kostelem se rozkládá mezi náměstím Freyung a ulicemi Schottengase a
Helferstorterstrasse. Jeho součástí je i klášterní škola, obchod a muzeum
středověkého umění. Tři nádvoří jsou volně přístupná. Na jižní straně areálu –
do náměstí Freyung – stojí Chrám Naší Milé Paní, zvaný častěji Schottenkirche
(Skotský kostel), trojlodní bazilika, v dnešní podobě barokní s
klasicistním průčelím, ve zdivu však se zachovanými pozůstatky původního
románského chrámu (zejména v tzv. Románské kapli při jižní straně presbytáře,
v Temné sakristii při severní straně presbytáře a na jižní
straně Kamenného dvorku). Věž a přilehlé sakristie fakticky již mimo
kostel, od vlastního chrámu odděleny příčnou chodbou. V Románské kapli
dnes umístěna románská soška Panny Marie z pol. 13. stol., nejstarší
plastika ve Vídni (přístupné v návštěvních hodinách samostatným vchodem
z náměstí Freyung). Pod kostelem krypta.
Klášter byl založen roku 1155 irskými benediktýny
(Scotia byl původní římský název pro Irsko, přetrvávající v podobě „Scotia
Maior″ ještě i ve středověku, proto Skotský klášter). Mnichy si
s sebou přivedl z Řezna markrabě
Jindřich II. Jasomirgott, když přesídlil do Vídně. Klášter byl založen mimo
hradby tehdejší Vídně, ale zároveň v těsném sousedství Jindřichova sídla
na dnešním náměstí Am Hof. Klášter byl od počátku centrem vzdělanosti. Kostel
po požáru 1317 upraven raně goticky a po zemětřesení v pol. 15. stol.
goticky. Roku 1418 zde byli usazeni němečtí benediktýni, ale jméno „Skotský“ mu
již zůstalo. Ve 30. letech 17. stol. se kostel začal bortit (důsledek nekvalitní
gotické přestavby, úderu blesku a dalších příčin), načež byl postaven nový
kostel dle projektu Andrea Allia a Silvestra Carloneho, který zde stojí
v podstatě dodnes, byť výrazně upravován ještě v 80. letech 19. stol.
Klášterní budovy byly přestavovány v letech 1826-32 dle návrhu Josefa
Kornhäusela.
Schottenstift začátkem 17. stol.
plánek současného areálu kláštera (v
lepším rozlišení s legendou)
průčelí kláštera
kašny se sochou zakladatele kláštera Jindřicha II. Jasomirgotta od
Sebastiana Wagnera na prvním nádvoří, Kašna delfínů z roku 1874 na druhém
nádvoří
znak z 1. pol. 18. stol. na 2. klášterním nádvoří (je jich tu
takových téměř stejných více)
plán kostela (1 – loď s presbytářem, 2 – Románská kaple, 3 – tzv.
Temná sakristie, 4 – věž, 5 - sakristie, 6 – Kamenný dvorek, 7 – vstup do
krypty v bývalé gotické křížové chodbě)
rekonstrukce středověké podoby kostela v porovnání s dnešním
(oba ve stejném měřítku)
porovnání románské a současné stavby a detailní rozkreslení pozůstatků
románského zdiva v prostoru presbytáře a postranních kaplí
celkový pohled na Skotský kostel z náměstí Freyung
klasicistní průčelí, loď a věž kostela
socha vévody Jindřicha II. Jasomirgota, zakladatele kláštera, který je ve
zdejší kryptě též pochován, od Josefa Breitnera z roku 1893 v nice na
jižní straně lodi
novobarokní interiér kostela z 80. let 19. stol. dle návrhu
Heinricha Ferstela; nástropní malby od Julia Schmida
náhrobek Filipa Friedricha Breinera, svobodného pána z Aubing, z
roku 1638 a náhrobek hraběnky Marie Josephy Reinhardy Raimundy
Windisch-Graetzové, rozené z Erdödy, z roku 1777 v podkruchtí
kaple na severní straně podkruchtí s votivními destičkami
http://erwin-reidinger.heimat.eu/HP_Bilder/Schottenkirche_ver.pdf
http://de.wikipedia.org/wiki/Schottenstift
http://www.suf.at/wien/kirchen/schottenk.htm
http://www.cusoon.at/museum-im-schottenstift
http://www.planet-vienna.com/spots/Schottenkirche/schottenkirche.htm
http://videndovolenou.cz/katedraly/25-schottenkirche.html
(česky)
http://www.vanderkrogt.net/statues/object.php?webpage=ST&record=atwi110
Mölker Bastei (Melcká
bašta)
Vyvýšenina na západním okraji města. Navzdory
vžitému označení však nejde o baštu, nýbrž o prostor k baště přiléhající;
vlastní bašta ležela západněji a je dnes zcela zaniklá. Velkou část prostoru
„bašty″ zaplňuje Melkerhof, dvůr patřící opatství v Melku, který dal
baště jméno (Mölk je nářeční varianta). Prostor protíná od západu
k východu malebná křivolaká ulička Mölker Steig.
Bašta byla součástí opevnění z roku 1531.
Vyplňovala prostor mezi severnější Schottentor (Skotskou bránou, pojmenovanou
podle nedalekého kláštera Schottenstift) a jižnější Franztor (Františkovou
bránou). Bašta byla spolu s oběma branami zbořena při rušení vídeňského
opevnění roku 1861. Dnešní podoba prostoru „bašty″ pochází z let 1870-71.
Mölker Bastei a přilehlý prostor na mapě z roku 1830
zástavba v prostoru „bašty″ - dominantním objektem se čtyřmi
nádvořími je Melkerhof (ad maps.google.at)
západní a východní konec uličky Mölker Steig
portál Melkerhofu se znakem opatství v ulici Schottengasse
http://de.wikipedia.org/wiki/Mölker_Bastei
Neues Rathaus (Nová
radnice)
Monumentální novogotická budova se 98 metrů vysokou
věží na západním okraji Vnitřního města, v místech bývalého opevnění, postavena
v letech 1872-83 architektem Friedrichem Schmidtem. Radnice je 152 m dlouhá a
127 m široká, zabírá plochu téměř dvou hektarů. Sídlo městské správy i orgánů
spolkové země Vídeň. Před budovou Radniční park (Rathauspark) s řadou soch
– mimo jiné v hlavní ose osmi významných postav rakouských dějin -,
založený roku 1873 zahradníkem Rudolfem Siebeckem.
Nová radnice
z Radničního parku (Rathauspark)
- platany a pomník rakouského prezidenta Theodora Körnera od Hilde Uray
z roku 1963
http://de.wikipedia.org/wiki/Wiener_Rathaus
http://www.wien.gv.at/umwelt/parks/anlagen/rathauspark.html
Zajímavosti:
Ø
Roku
180 zde při tažení proti Markomanům zemřel císař Marcus Aurelius.
Ø
Rozvoj
Vídně na poč. 13. stol. byl financován zejména z výkupného za zajatého krále
Richarda Lví Srdce, vracejícího se z 3. křížové výpravy (1192).
Ø
Roku
1365 byla ve Vídni založena nejstarší německá univerzita (třetí nejstarší
severně od Alp).
Web:
http://de.wikipedia.org/wiki/Innere_Stadt_(Wien)
http://de.wikipedia.org/wiki/Wiener_Stadtmauer
http://www.wien.gv.at/bezirke/innerestadt/
http://www.livius.org/vi-vr/vindobona/vindobona.html
http://www.ruprechtsviertel.alt-wien.eu
http://www.cusoon.at/wien_zentrum-museen
http://www.suf.at/wien/kirchen_uebers.htm
http://www.limes-oesterreich.at/php/site.php?ID=343
http://vieden.marvas.sk
(slovensky)
http://whc.unesco.org/en/list/1033
(anglicky)
Ke
stažení v jpg: schéma římského tábora Vindobona / plán Vídně v pol. 16. stol / plán Vídně kolem roku 1800 včetně vnějšího opevnění
/ plán Vídně v pol. 19. stol. s pojmenováním
bašt a bran / plánek katedrály sv. Štěpána
/ plánek kostela sv. Petra / plánek areálu Skotského kláštera / plánek Radničního parku
Okolí: Schönbrunn / Hofburg / Neubau
úvodní stránka Rakouska / rejstřík
míst / záznam v deníku
prosinec 2012