SEDMIHRADSKO 2008

Pohádkové město

Sibiu nás dostává, sotva vstoupíme do první ulice historického jádra. Tak úžasnou, příjemnou atmosféru mnoho měst, které znám, nemá. A s každým dalším krokem se ten pocit zesiluje. Dokonale zachovalé historické město, v některých částech bezmála středověké, a přitom plné života, žádná vyumělkovaná kulisa pro turisty. Řada domů poněkud ošuntělých, což na půvabu neubírá, ba naopak. Náměstí a přilehlé ulice naopak perfektně opravené, hlavní třída plná venkovních stolků a slunečníků. A jako třešnička na dortu monumentální evangelická katedrála. Musíme tu najít nějaké ubytování! Odtud hned odjíždět by byl neodpustitelný hřích.

V jedné z mnoha směnáren (řada z nich má otevřeno nonstop) vyměňujeme bez problémů peníze a s průvodcem v ruce se vydáváme sehnat nějaký ten nocleh. Daří se na třetí pokus (na evangelické faře jsme se nakonec ani neodvážili zaklepat, pension u Lhářova mostu má plno). Pension Leu leží hned pod katedrálou, v křivolakých uličkách Dolního města. Lepší polohu by si člověk těžko mohl přát. Příjemný třílůžkový pokoj v podkroví za 150 lei má jedinou chybu - na mě moc krátké postele! Zatímco se ubytováváme, venku začíná pršet. No co, nejsme přeci z cukru. Vyrážíme do deštivého Sibiu. Průchody, po schodištích, zapadlými uličkami, až na sever historického jádra, který mi zástavbou připomínající jihočeská městečka, a kolem zbytků opevnění zase zpátky.

Hledáme nějakou restauraci, kde bychom si mohli dát večeři. Zjišťujeme ale, že všechny ty stolečky a deštníčky jsou různé bary a cukrárny, slušné jídlo v nich člověk nesežene. Klasické restaurace jsou zdá se spíše v Dolním městě. Vybíráme si tu, co leží v bočním průchodu Schodišťové brány, přímo nad středověkým špitálem. Kamenné kobky, v nichž je umístěná, jsou zjevně pozůstatkem některé z mnoha linií zdejšího opevnění. Opět výborná jídla, a výrazně nižší ceny, než ve skanzenu. Opice chtějí něco sladkého, tak si Majda dává palačinku (clatite - 7 lei) a Míša opět, jako by tušila, že už je pak nikde jinde nepotkáme, papanaši (3 kusy 8 lei). My zkoušíme něco z místních specialit - Čarodějka moldavskou tochituru (směs buřtů a nějakého masa s kukuřičnou kaší - 15 + 2 lei), já sedmihradskou tocana de vita (výtečné kusy telecího, bramborová kaše a naprosto úžasné zelí - 15 lei). K tomu dohromady 1,5 litrovou minerálku za 5,90 lei.

Mezitím přestalo pršet. Stmívá se, rozsvěcují se lampy a město dostává další netušený rozměr. V ulicích je čím dál živěji. Navzdory pozdní hodině i plno dětí. Docházíme až do parku pod Hellerovou baštou s ohromnou šachovnicí s dřevěnými šachovými figurami (chtěl bych vidět, jak dlouho by u nás takhle volně v parku vydržely) a dětským hřištěm, které opice samozřejmě hned testují. Vracíme se přes Velké náměstí. Osvícené domy i fontána přímo tryskající z dlažby. Opice jí probíhají, fotografují… A nejsou jediné. Atmosféra připomíná spíš nějaké přímořské městečko někde v jižní Francii.

Ráno vstáváme až kolem desáté. Vyrážíme na nedaleký trh. Plno stánků s ovocem a zeleninou (ze zvláštností například loupané ořechy), v krámcích po obvodu tržiště pekařství (čerstvé koblihy plněné přímo před námi marmeládou á 1,30 lei), řeznictví (výborný tvrdý salám Imperial), ve velké hale pak sýry. V ulici mezi tržištěm a pensionem dobře zásobený sport, kde dokupujeme plynovou bombu (250 g - 20 lei).

Na schodech pod katedrálou potkáváme čtyři Čechy, chystající se na Fagaraš, lezeme ještě na věž katedrály a nádherným výhledem na město i okolní hory (vstupné 3 leie), v Bille dokupujeme ještě trochu zásob a pak už spěcháme na vlak. Dle mých jízdních řádů by měl jet v půl třetí. Na nádraží se však dozvídáme, že tenhle spoj dnes nejede. Prý až ve čtyři. Tak jdeme znovu do parku pod Hellerovou baštou, který je od nádraží kousek. U fontány defiluje a fotí se jedna svatba za druhou (div že tu nestojí frontu). Lidé hrají šachy nejen na velké šachovnici, ale i na řadě malých stolečků, rozesetých po parku. A mezi nimi chodí strážník, co tu má přímo v parku vlastní strážnici, tváří se strašně důležitě a buzeruje lidi, co si sedli na trávník.